دوران بارداری

اخیرا محققان هشدار داده‌اند بچه‌هایی که از مادران چاقی به دنیا می‌آیند که دیابت دارند، خطر بروز اختلال طیف اوتیسم در آنها چهار برابر بیشتر است. این اختلال نوعی بیماری پیشرفته‌ی عصبی است که در آن کودک شدیدا احساس کمبود «در اجتماع بودن و سازگاری با آن» را داشته و از طرفی از ارتباط کلامی و غیرکلامی و رفتارهای تکراری رنج می‌برد. یافته‌های این تحقیق، باعث پررنگ شدن این نظریه درباره‌ی اوتیسم شد که عوامل خطرزای این بیماری، پیش از زایمان بچه شکل می‌گیرد. محققان در این زمینه می‌گویند: مدت‌هاست این مسئله را می‌دانیم که چاقی و دیابت برای مادران سالم، اصلا خوب نیست. در حال حاضر شواهد بیشتری در اختیار داریم که می‌گوید این بیماری‌ها می‌تواند بر پیشرفت و تکامل عصبی طولانی مدت کودکان تأثیر بگذارد.
محققان در این زمینه اطلاعات مربوط به ۲۷۳۴ مادر و کودک را مورد بررسی قرار دادند. آنها وزن مادران را پیش از زایمان و این مسئله که آیا مادران پیش از باردار شدن دیابت داشتند یا نه مورد سنجش قرار دادند. همچنین این مسئله را هم ارزیابی کردند که آیا این مادران دچار دیابت بارداری بودند یا نه. در این تحقیق مشخص شد که بیش از ۱۰۰ کودک با توجه به بررسی چاقی و دیابت مادر دچار اوتیسم شده بودند.
یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که خطر اوتیسم از درون رحم آغاز می‌شود. کودکانی که مادرانشان هم دچار دیابت بوده و هم چاق بودند حدود چهار برابر نسبت به آنهایی که مادرانشان وزن متعادلی داشته و دیابت نداشتند، خطر بروز اوتیسم در آنها زیادتر بود.

منبع: medicaldaily

مطالعه بیشتر در مورد اوتیسم
  • خونریزی معقد

    دلایل خونریزی از مقعد در دوران بارداری چیست؟

    خونریزی از مقعد معمولا به خاطر بواسیر رخ می‌دهد که طی آن رگ‌های خونی در ناحیه‌ی مقعد به طو…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در نمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

نفسیه روشن و حیوانات مورد علاقه‌اش

حیوانات مورد علاقه‌ نفیسه روشن شاید برای خیلی ها ترسناک باشد. مثلا عکس گرفتن با یک مار دور…