یک مرد بریتانیایی نخستین انسان در جهان است که با نصب چشم بیونیک، توانسته پس از سال‌ها نابینایی نسبی در اثر «دِژِنراسیون ماکولا»، موفق به دیدن شود

دژنراسیون ماکولا، شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن است که تخریب ماکولا یا لکه‌ی زرد را به دنبال دارد.

ماکولا، قسمت حساس به نور شبکیه محسوب می‌شود و مسوولیت دید مستقیم و واضح را به عهده دارد که وجودش برای کارهای دقیقی مثل خواندن و رانندگی ضروری است.

این چشم بیونیک به نام «آرگوس 2»، در واقع عینک ویژه‌ای مجهز به یک دوربین مینیاتوری است.

تصاویر دیده شده از عینک، تبدیل به ضربه‌های دیجیتالی می‌شوند که به صورت بی‌سیم، به الکترودهای داخل ایمپلنت موجود در پشت شبکیه‌ی چشم انتقال می‌یابند.

الکترودها سلول‌های سالم باقی‌مانده در شبکیه را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند سیگنال‌های دید به مغز ارسال شوند.

پس از گذشت دو هفته از نصب چشم بیونیک روی صورت مرد بریتانیایی، او قادر به شناسایی خطوط افقی، عمودی و مورب شد.

گرچه او نمی‌تواند تصویر دقیقی از دریچه‌ی چشمش ببیند، اما می‌تواند خطوط محیطی افراد و اجسام را شناسایی کند. این اطلاعات، همراه با دید محیطی، به‌مغز او کمک می‌کنند تا محیط پیرامون خود را به طور مشخص بشناسد.

پزشکان باور دارند که با گذشت زمان، مغز او قادر خواهد بود تا از نو، هر چیزی را که مقابل دوربین عینکش است بازسازی کند.

پیوند چشم بیونیک اولین درمان قطعی است که برای بیماری تخریب ماکولایی ارائه شده. در علوم پزشکی «بیونیک» به اعضای مصنوعی مکانیکی و بیومکانیکی‌ای گفته می‌شود که به‌منظور بهبود عمل‌کرد عضو معلول، برای جا‌ی‌گزینی آن یا بخشی از آن، طراحی می‌شوند.

گرچه فناوری کاشت و جای‌گزینی اعضای مصنوعی هنوز به پیش‌رفت‌های زیادی نرسیده، اما تلاش‌هایی در زمینه‌ی ساخت اعضایی نظیر قلب مصنوعی، سمعک برای ناشنوایان، دست مصنوعی و نوعی شبکیه‌ی مصنوعی برای نابینایان صورت گرفته که به طور موفقیت‌آمیزی به بیماران پیوند زده شده است.

هدف از این فناوری، ساخت اندام‌هایی با قابليت‌های تقويت‌شده‌‌ی ‌فيزيولوژيکی است که با جایگزين كردن توسط اجزای الكتريكی يا الكترومكانيكی امکان‌پذیر است.

مهندسان علوم پزشکی تمايل به ساخت وسايلی دارند كه مشكلی برای فرد ايجاد نكند و از قطعه‌هايی تشكيل شده باشد كه حتی در صورت خرابی يا گم شدن عضو، تغییرات را برای فرد ذخیره کنند.

اين قطعه‌ها از آخرين فناوری‌های موجود (مثل مينی‌الكترون‌ها، ابررایانه‌ها، مكانيسم روبات‌های پيش‌رفته و الگوريتم‌ها) بهره می‌برند و آینده‌ی روشنی برایشان پیش‌بینی می‌شود.

پژوهشگران باور دارند دانستن اساس و چگونگی كار سيستم‌ها در طبيعت، مفيدتر از تقليد كوركورانه از آن‌هاست. آنچه در حوزه‌ی بيونيک اهمیت دارد، تحليل فرآيند‌ها و ساختار‌های زيستی و تلفيق ‌آن‌ها برای طراحی بهینه است.

در واقع بيونيک الهام گرفته از ساختمان‌ها، رفتارها و ارتباط‌های گوناگون طبيعی است و چیزی فراتر از اجرای یک عمل‌كرد موجود در طبیعت یا تقلید جزءبه‌جزء از آن محسوب می‌شود.

همشهری آنلاین

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…