صیغه ساعتی چند؟

هشدار این مطلب برای گروه سنی بزرگسال نگارش شده است 

دیگه کی ازدواج میکنه بیا برات صیغه ای جور میکنم تا تو دردسر ازدواجم نیافتی.همه جور دختری هم توی دست و بالم هست. پولدار، قد بلند، بالاشهری، پایین شهری…حتی توی شهرستانم تنهات نمیزارم فقط بهم زنگ بزن و بگو کجایی! اگر توی تهران خواستی بیا دفترم آلبوم دارم و انتخاب کن! هم ساعتی هست هم یک روز کامل و هم ماهانه و چند ماهه…

این انتهای مکالمه من و دوست چندین ساله ام بود که چند وقتی از حال هم بی خبر بودیم. چند روز قبل بطور اتفاقی دیدمش و از کار و کاسبی جدیدی که برای خود ساخته بود برایم گفت! کار که چه عرض کنم!

دوستم تعریف میکرد بعد از اینکه به یکی از مدارس مذهبی اطراف تهران رفته به علتی شخصی ادامه نداد، به سربازی رفت. بعد از آن هرچقدر که دنبال کار گشت به نتیجه ای نرسید تا اینکه با یک آقایی آشنا شد و با کمک وی یک سایت اینترنتی همسریابی تاسیس کردند.

در ابتدای کار بیشتر حالت شوخی و سرگرمی برایش داشت اما با دیدن استقبال عجیب و باورنکردنی از سوی مخاطبان سایت این دوستان فکر تازه ای به سرشان زد. او که اکنون روابطش بسیار زیادتر هم شده بود و با آدمهای بیشتری در رابطه با شغلش آشنا شده بود به فکر گسترش کارش افتاد. دوستم می گوید بیشتر برای جلوگیری از به گناه افتادن جوونا دارم اینکارو میکنم.

وقتی با سوال من درباره اسم کارش مواجه شد گفت: اولا کارم شرعیه و مشکل قانونی نداره دوما بیکار بودم و اصلا فک نمیکردم اینقدر ملت استقبال کنن! وقتی از درآمدش پرسیدم یه نگاهی به ماشین تازه خارجیش کرد و گفت خداروشکر خوبه...

بهش گفتم دخترا رو از کجا گیر میاری؟ با یه لبخند کش دارگفت: دختر که زیاده ولی روزای اول زیاد تو دست و بالم نبود ولی خیلی ها رو که می شناختم نفرای جدید رو از دوستاشون بهم معرفی کردن منم که توی پرداخت وجه بهشون بدقولی نمیکردم همشون راضی بودن البته یسری هاشون که مدلای معروفن و قیمتشونم خیلی بالاست رو از طریق یه واسطه آشنا شدیم.

دوستم گفت: بعضیاشون از خودشون خونه هم دارن و اصلا بجز خونه خودشون جای دیگه کار نمیکنن، اینجوری ما یه مبلغ اضافی برای خونه از مشتری میگیریم! ولی بعضیاشون هرجا که مشتری بخواد میرن! مکالمه من و دوستم ۱۰ دقیقه طول کشید و دوستم رفت اما من همچنان توی فکر اثرات دراز مدت اجتماعی شغل بی نام و عجیب دوستم هستم که دقیقا بنیان خانواده ها رو هدف گرفته.

بی سر و سامانی ازدواج موقت سبب ساز معضلات اجتماعی خواهد بود
بی سر و سامانی ازدواج موقت سبب ساز معضلات اجتماعی خواهد بود

  روزنامه وقایع اتفاقیه هم گزارشی از این پدیده فراگیر در سطح شهر می‌نویسد: از طریق یک سایت به دفتر این دلال صیغه در حوالی خیابان جمالزاده آمدم. آلبوم عکسی به من نشان می‌دهد و به هرکدام که می‌رسم، توضیحات خودش را می‌دهد. هر عکس قیمت خودش را دارد.

به او می‌گویم یک قیمت میانگین بده تا یک آمار کلی داشته باشم. پاسخ می‌دهد: از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر ساعت. البته موضوع جالب، حق معرفی است که او می‌گیرد: من درصدی کار نمی‌کنم.

برای هرکدام از این‌ها‌، دفتر حق‌الزحمه‌ای تعیین کرده از ۱۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان. مبلغ قابل توجهی است؛ به غیر از من چند نفر دیگر هم نشسته‌اند، ولی خبری از بانوان محترم نیست. طبق روال شما یک نفر را انتخاب می‌کنید و مبلغش را دلال محترم می‌گیرد و بعد شما را برای جاری‌ کردن صیغه به جای دیگری معرفی می‌کند که همسر موقتتان را آنجا ملاقات می‌کنید. از آقای «الف» می‌پرسم اگر مدت بیشتری بخواهم، چه مبلغی را باید پرداخت کنم.

می‌گوید: آنوقت ماهیانه باید حساب کنید؛ از یک میلیون تومان هست تا پنج میلیون تومان؛ حق دفتر هم از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است. عجله دارد یا کسی را انتخاب کنم یا دفتر را ترک کنم؛ تلفن دفتر دائماً زنگ می‌خورد و او آدرس یا اطلاعات می‌دهد. از او با حالت شوخی می‌پرسم که ماهیانه چقدر درآمد دارد. پاسخ می‌دهد: زیاد نیست! دردسرش زیاد است، ولی ماهی بالای ۱۰ میلیون تومان برایم درآمد دارد. الان حدود چهار سال است که این‌ کار را انجام می‌دهم. صیغه، غیرقانونی نیست، ولی بعید است برای چنین دفاتری یا حتی برای دلالی آن مجوزی صادر شده باشد.

از طریق یکی از سایت‌ها به یک شماره تلفن دیگر می‌رسم؛ آقای «ن» هم تقریبا مشابه کار دلال قبلی را می‌کند. تلفنی به من توضیح می‌دهد: از ساعتی ۲۰ هزار تومان هست تا ساعتی یک میلیون تومان. او هم حق‌الزحمه خود را می‌خواهد و می‌گوید: ۱۵ درصد پورسانت می‌گیرد. البته او شرایطی هم برای خود دارد؛ اول اینکه باید حتما مجرد باشی، بعد گواهی سلامت هم از پزشک بیاوری. در سایت او حدود ۳۰۰ پروفایل بانوان محترمی که مایل هستند به عقد موقت دربیایند، وجود دارد. آقای «ن» سؤال جالبی می‌پرسد: خودت خانه هم داری یا می‌خواهی معرفی کنم؟! او توضیح می‌دهد که بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها به‌دلایلی امکان معرفی خانه ندارند و ادامه می‌دهد: خانه روزی ۱۰۰ هزار تومان است. ساعت ۸ صبح تحویل می‌گیرید و فردایش ۸ صبح تخلیه می‌کنید. به نظر می‌رسد این دلال امکانات بیشتری در اختیار دارد.

از او درباره درآمد ماهیانه‌اش می‌پرسم. او می‌گوید: می‌خواهی همکار ما شوی؟ حدود شش، هفت میلیون تومان. اگر کسی را معرفی کنی، پورسانت می‌دهیم! چندی پیش ناجا اعلام کرد که به هیچ سایت صیغه‌یابی مجوز نداده و با آنها برخورد می‌کند، ولی اگر در اینترنت جستجو کنید به موارد بسیاری برمی‌خورید که به این کار مشغولند! با مسئول یکی دیگر از سایت‌ها صحبت می‌کنم و او می‌گوید: ما صیغه ساعتی نداریم؛ فقط برای جلوگیری از به‌ فساد افتادن بانوان بی‌سرپرست برای آنها شوهر موقت پیدا می‌کنیم. او توضیح می‌دهد: مبلغ مشخصی به زوجه موقت پرداخت نمی‌شود؛ فقط شوهر باید خانه‌ای مناسب همراه با وسایل برای زوجه تهیه کند و در حد معمول خرجی خانه را بپردازد.

او بارها اشاره می‌کند، تنها هدف آنها جلوگیری از فساد و کار خیر است، ولی در آخر از حق‌الزحمه خود نمی‌گذرد که برای هر معرفی و صیغه حداقل شش ماه یک میلیون تومان می‌شود. دکتر ابویی پژوهشگر اجتماعی، کنترل این سایت‌ها و همچنین برخورد با آنها را واجب می‌داند و می‌گوید: بیشتر کسانی که به این افراد معرفی می‌شوند، همسر دارند و ممکن است خانواده آنها در آستانه فروپاشی قرار گیرد.

ازدواج موقت معمولا در هیچ جا ثبت نمی گردد
ازدواج موقت معمولا در هیچ جا ثبت نمی گردد

او ادامه می‌دهد: بسیاری از این خانم‌ها قبلا یا حتی الان زنان خیابانی بودند و در حال‌ حاضر به‌ دلیل برخورد نیروی انتظامی به سمت دلالان رفته‌اند و بسیاری از دلالان صیغه با سوءاستفاده از مشروعیت آن، به نوعی هم به زن و هم به مرد ضربه می‌زنند. یکی از دوستانم می‌گوید: در شهرستان ما آگهی صیغه را می‌توان بر در و دیوارهای شهر دید که حتی قیمت هم دارد! او قیمت‌ها را از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر می‌داند.

صیغه لوکس یکی از سایت‌های صیغه‌یابی در ابتدای صفحه نوشته «بهترین‌ها را از ما بخواهید». با شماره موبایل سایت تماس می‌گیرم، دلال محترم می‌گوید: ما مانند سایت‌های دیگه نیستیم، قیمت‌های ما بالاتره چون رو انتخاب دو طرف حساسیم، حتی اگر بخواهی، یک نفر هست که کار اصلی‌اش مدلینگ است و روزی یک میلیون تومان می‌گیرد. او اسم آشنایی را هم می‌آورد و زمانی که متوجه تعجب من می‌شود، می‌گوید: اگر بخواهی همین الان قرار بگذارم تا در فرحزاد ملاقاتش کنی؟ فقط باید ابتدا پنج میلیون تومان به حسابم واریز کنی تا خیالم راحت شود. او از حق‌الزحمه صحبتی نمی‌کند، ولی با این قیمت‌ها می‌شود حساب کرد درآمد خوبی از این راه به‌دست می‌آورد. ا

و می‌گوید: مشتری‌های ما دست‌چین شده‌اند. تا اصالت شخص را نشناسم، کسی را به او معرفی نمی‌کنم. دکتر صادقیان، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد، می‌گوید: اصولا دلالی شغل کاذب حساب می‌شود، چه برسد در این مورد که به نظر من هم شغلی کاذب است و هم غیرقانونی. او در ادامه می‌گوید: وزارت ورزش و جوانان قبلا طرح‌هایی داشت برای ساماندهی این موضوع که هیچ‌کدام به مرحله اجرایی نرسید، ولی بهتر است با این وضع متولیان فکر چاره‌ا‌ی برای این پدیده بکنند. به‌هرحال در این مسأله اگر دقیق‌تر شویم، شاید به این نتیجه برسیم که برخورد قضایی با این موارد شاید فقط این فضاها را به سمت غیررسمی‌شدن ببرد. بنابراین باید ریشه‌ها را دید. در شرایطی‌ که هزینه اجاره مسکن در جنوبی‌ترین نقطه تهران ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان است و حداقل دستمزد نیروی کار در شورای عالی کار به ۸۰۰ هزار تومان نیز نمی‌رسد.

این معادله شرایط را پیچیده می‌کند و باز هم پای برنامه‌ریزان اجتماعی و اقتصادی را به‌وسط می‌کشد.

نظر شما درباره این پدیده اجتماعی چیست؟ با ما در میان بگذارید… 
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

۱۳ نظرات

  1. سعید مظلومی

    ۱۴۰۰-۰۲-۲۳ at ۶:۳۲ ق.ظ

    سلام من صیغه مخم

    پاسخ

  2. جواد

    ۱۳۹۷-۱۱-۰۴ at ۲:۱۲ ب.ظ

    دنباله خانمی از تبریز واسه صیغه کردن هستم

    پاسخ

  3. marjan

    ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ at ۵:۰۳ ب.ظ

    نیاز بدن هرکسیه باید انجام بشه

    2
    3

    پاسخ

    • میلاد

      ۱۳۹۶-۱۱-۲۸ at ۶:۳۹ ب.ظ

      دختره ی بی حیایه جاهل خجالت بکش.یه کم شخصیتم خوب چیزیه ، چققد مردم دریده شدن. خدا به داد هممون برسه از شره دختر وزنهایی مثله تو

      پاسخ

  4. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۸ at ۱۲:۱۱ ق.ظ

    و کسیکه مشخصاتِ ظاهری و زیباییِ زنی را برایِ مردِ بیگانه ای وصف کند و او را چنان بِسِتاید که آن مرد
    فریفته یِ آن زن شود تا از راه حرام با او ارتباط برقرار کند، از دنیا نخواهد رفت مگر آنکه مورد خشم خداوندی قرار گیرد ،و کسیکه موردِ خشمِ الهی قرار گیرد، آسمانهایِ
    هفت گانه و زمینهایِ هفت گانه نیز بر او خشم می گیرند وگناهش همانندِ کسی است که با آن زن مرتکبِ عملِ نامشروع شده باشد. پرسیدند ؛ ای رسولِ خدا…اگر آن دو توبه کرده و خودرا اصلاح نمایند، چطور ؟ حضرت فرمود ؛ خداوند توبه یِ آنان را میپذیرد ولی توبه یِ کسی که با ستودنِ آن زن موجبِ چنین فتنه وفسادی شده است را هرگز نمیپذیرد.

    ((حضرت محمد ص ))

    صفحه ی ۷۲۸ کتابِ پاداش نیکیها وکیفر گناهان

    پاسخ

  5. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۸ at ۱۲:۰۰ ق.ظ

    و کسیکه چشمانِ شهوت آلوده یِ خود را با نگاه کردن به ناموس دیگران و از راهِ حرام پُر کند، در قیامت خداوند چشمهایِ او را با میخهای آتشینِ دوزخ پُر میکند تا
    درباره یِ اعمالِ مردم داوری نماید ، آنگاه فرمان میرسد که او را به جانبِ جهنم رهسپار سازَند.
    (حضرت محمد ص )
    صفحه یِ ۷۲۹ کتاب پاداشِ نیکیها وکیفرِ گناهان

    پاسخ

  6. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۷ at ۱۱:۵۲ ب.ظ

    و شخصی که موجباتِ آمیزشِ زن ومردی را از راهِ حرام، فراهم سازد و آن دو را به هم برساند، خداوند بهشت را بر او حرام وجایگاهِ اورا جهنم قرار خواهد داد و این سرانجام و فرجامِ بدی است و تا لحظه ای که جان بسپارَد موردِ خشم پروردگار خواهد بود.
    ( حضرت محمد ص )
    صفحه یِ ۷۲۷ کتابِ پاداش نیکیها وکیفر گناهان

    پاسخ

  7. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۷ at ۱۱:۴۶ ب.ظ

    و کسیکه قرآن را برای آوازه و کسبِ شهرت و یا به طمعِ مال اندوزی ، تلاوت کند، در روزِ قیامت با صورتی استخوانی که آن را گوشتی نپوشانده باشد، خدا را دیدار خواهد کرد و قرآن آنقدر بر قفایِ او میزند تا قدم در جهنم گذارده و با کسانی که در جهنم سقوط می کنند، همراه خواهد شد.
    (( حضرت محمد (ص) ))
    صفحه یِ ۷۲۶ کتابِ پاداش نیکیها وکیفرِ گناهان

    پاسخ

  8. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۱۷ at ۶:۳۶ ب.ظ

    دوست شما مذهبی نیست. مذهب چارچوبهای مشخصی داره. چطور یه نفر میتونه مذهبی باشه در حالیکه صبح تاشب آلبوم عکس دخترایِ بدونِ حجاب وپوشش درست رو یا خودش میبینه ویا اون عکسها روبه مردایِ دیگه نشون میده؟! اینجور افراد احتمالا جزو دسته ای هستن که تاچندسال پیش اگر دختروپسرِ جوونی نسبت به هم دلبستگیی پیدامیکردن ونیتی جز ازدواج نداشتن، هزاران حرف و حدیث درست میکردن که گناهه وخدا راضی نیست دوتا نامحرم باهم صحبت کنن. حالا هم که امثال اون جوونا به خاطر علاقه ای که به هم داشتن، قید ازدواجو زدن وسن ازدواجشون بالا رفت یا مجبور به ازدواج با شخصِ موردِ نظرِ خانواده هاشون شدن و بعدخیلی هاشون دچار طلاق واقعی یا طلاق عاطفی شدن، یه آلبوم درست کردن ومردم ودعوت میکنن که در صورت نیاز به ما مراجعه فرمایید. اینجور افراد کمترین درکی از مذهب اسلام ندارن. خدا خودش عشقومحبت وانس گرفتن بین یه زن ومرد رو خلق کرده تا زمینه ای باشه برایِ استحکام ازدواج دلیلی برای خلقتش وجودداشته و اون دلیل وابستگیِ دونفر نسبت به همه که بخاطر اون احساس قوی به هم پایبند بشن و هیچ شخصیو جز طرف مقابلشون نتونن چه در فکر وقلبشون یا در دنیای واقعی ببینن وبهش نظر داشته باشن. کاش افرادی مثلِ این دوستِ شما که دچار سوء تفاهم نسبت به خودشونن و خودشونو مذهبی میدونن دست از سرِ مردم برمیداشتن و بی بندوباریو به نامِ دین ومذهب به خورد مردم نمیدادن . البته خدا جایِ حق نشسته. یک روزی میرسه که همین آقای مسوول این سایت برایِ پسر جوونش میره خواستگاری واز قضا دختری که شغلش صیغه شدن ساعت به ساعت باهزاران مرد بوده، بانقابی برچهره ، میشه عرووسِ این خانواده ویا برعکس خواستگاری برایِ دختر جوونش میاد که اصلا مشخص نیست که اوقات بیکاریشو با خانومای متعددی سپری کرده وبه امر صیغه ی ساعتی اعتیاد داشته ، و مساله اینه که اگر چنین افرادی عرووس وداماد خانواده ی این آقا بشن ، بعیده که دست از عادتهای سابقِ خودشون صرفا بخاطر یک ازدواج بردارن و پایبند یک خانواده بشن .چرا که تاقبل از این همیشه رها وآزاد بودن و مدل به مدلشو دیدن وکنارش وقت گذروندن وبه قول خود مسوول سایت بیشتر اون خانومها قبلا زنهای خیابونی بودن ، بنابر این مردی که راضی بشه با زن خیابونی وقت بگذرونه مردیه لایق ودر شاءن اون زن نه یک فردِ مذهبی !!!

    پاسخ

  9. یاسمین

    ۱۳۹۶-۰۸-۱۷ at ۳:۲۱ ب.ظ

    لعنت به این همه فساد که با برداشت غلط از دین بینِ مردم رواج میدن. چه پول کثیف و ناپاکی از این راه سرِ سفره ی زن وبچه شون میبرن. البته اگر مسوولانِ این سایتها همسری برای خودشون باقی گذاشته باشن ، کدوم زنی که اهلِ زندگیه حاضره با مردی تا این حد ناسالم زندگیشو ادامه بده که شغل صیغه گری شغل شریفشه و معلوم نیست چند نفر جوونو به این روش عادت داده وچقدر دختر وپسرای جوونی که از زندگی عادی به این موقعیتا پناه نیووردنو برای همیشه زندگیشون فلج شده. در اسلام ازدواج ساعتی وبدن رعایت عده حرامه.
    امیدوارم زنان مسوولان اینطور سایتها ، بیوه بشن تا از شر این مردای هوسباز راحت شن. آخه کدوم زنِ خیابونیه که یکدفعه با پیوستن به این سایتهای کثیف پایبندِ شرع ودین واحکام قرآن وخدا وپیغمبر بشن ؟ جز اینه که فقط یه مکانِ قاونی براشون درست شده وکار رو براشون راحتترکردین ؟ مسوولان این سایتهای کثیف که از آیات خدا ودین برای مقاصد شخصیتون سوء استفاده کردین، منتظر عذاب خدا باشین که نزدیکه. خیلی عمرای شما طولانی باشه ، فوقش ۴۰ یا ۵۰ سال دیگه س .فعلا تا اون زمان خودتونو در قالب دین و اینکه مشروع وقاونی هسین سرگرم کنین و صبح وشب به عکسای دخترای نامحرم خیره بشین و نگاه کنین ومعامله کنین . دیر یا زود مرگتون میرسه و بقیه ش با خدا.

    پاسخ

  10. فرامرز

    ۱۳۹۵-۰۸-۰۴ at ۱۱:۴۷ ق.ظ

    همچین چیزی وجو ندارد اگر هم باشد ماکه نتوانستیم پدا کنیم اگر بو شماره به مکاهم بد هید .

    پاسخ

  11. IROONI

    ۱۳۹۴-۱۰-۲۳ at ۶:۵۳ ب.ظ

    خوب چجور دوستی هستی اقلا تلفن اون دوستت رو میذاشتی
    ما هم استفاده بکنیم.

    پاسخ

    • سجاد سیف

      ۱۳۹۴-۱۰-۲۳ at ۷:۰۹ ب.ظ

      دورد به شما
      احتیاج به شماره دوست من نیست شما با یه سرچ ساده رنگ به رنگ و هر جورشو میتونید پیدا کنید …

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…