ایدز چیست؟

 ایدز یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس اچ آی وی (نقص ایمنی انسانی ) منتقل می شود. این ویروس به تدریج سیستم دفاعی بدن را مختل می کند بطوریکه فرد در طی سالها به انواع عفونتها و سرطانها مبتلا شده و در نهایت از پا درمی آید.

ایدز با عفونت اچ آی وی چه تفاوتی دارد؟

 از زمانیکه فرد به اچ آی وی مبتلا می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد .در این مدت فرد سالم است و می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد اما می تواند بیماری را انتقال دهد.

ویروس چگونه وارد بدن می شود؟

  تماس خونی از طریق استفاده مشتـــرک از وسایل تیز وبرنده مــانندتیـــغ وســوزن خالکــوبی وسرنگ و سرسوزن

  تماس جنسی با افراد آلوده بدون استفاده از کاندوم

  از طریق خون و فرآورده های خونی

  از مــادر آلــــوده به نـوزاد درطی بارداری،زایمــان و شیردهی

راه تشخیص بیماری چیست؟

 آلودگی به ویروس فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود. از زمانیکه فرد با ویروس تماس پیدا می کند تا زمانیکه آلودگی در آزمایش خون مشاهده گردد ممکن است چند ماه طول بکشد.بنابراین جواب مثبت یا منفی به تنهایی ارزشی ندارد و لازم است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور آگاه صحبت کرد.

آیا جداسازی افرادبیمار از افراد سالم ضروری است؟

 خیر ، زیرا ویروس ایدز از طریق تماسهای معمولی مانند دست دادن ، درآغوش کشیدن، روبوسی کردن ، عطسه و سرفه ، کار کردن در یک محل ، استفاده از حمام وتوالت مشترک ، استفاده از ظروف ووسایل غذا خوری مشترک، نیش حشرات ، استخر و وسایل نقلیه عمومی منتقل نمی شود.بساری از مبتلایان به ایدز نه بدلیل بی بند وباری ، بلکف در اثر ناآگاهی آلوده شده اند.

     افراد مبتلا به حمایت و همدلی جامعه نیاز دارند.

آنچه ما را در معرض خطر قرار می دهد رفتار های پر خطر ماست ،نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

چگونه خود را در برابر آلودگی حفاضت کنیم؟

 از هر گونه اعتیاد بویژه اعتیاد تزریقی بپرهیزید.

  هرگز از سرنگ و سوزن مشترک استفاده نکنید.

  از تماسهای جنسی خارج از چارچوب خانواده بپرهیزید.

  استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال آلودگی پیشگیری می کند.

  از وسایل تیز و برنه مانند تیغ ،سوزن خالکوبی (تاتو) و مسواک و … بصورت مشترک استفاده نکنید.

آیا ایدز درمان دارد؟

 خیر ! متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد . ولی درمانهای موجود میتواند طول عمر بیماران را افزایش داده و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

وضعیت ایدز در ایران چگونه است؟

 براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد آلوده‌شدگان به HIV / ایدز در کشور ‌١١ هزار و ‌٢٢١ نفر اعلام شده است، که از این تعداد ‌١٠ هزار و ‌۶۴٢ نفر (‌٨/٩۴ درصد) مرد و ‌۵٧٩ (‌٢/۵ درصد) زن هستند. به گزارش خبرنگار«بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، همچنین بر این اساس، ‌۶/٩٢ درصد مبتلایان به ایدز در کشور را مردان (‌٣۶١ نفر) و ‌۴/٧ درصد (‌٢٩ نفر) را زنان تشکیل می‌دهند، به طوری که طبق آخرین آمار ‌٣٩٠ نفر ایرانی آلوده شده به HIV وارد مرحله نهایی بیماری یعنی ایدز شده‌اند. بر اساس تعداد موارد مبتلایان به HIV بر حسب جنس و سن در کشور، رده سنی صفر تا ‌۴ سال با ‌١۵ مبتلای پسر و ‌١٠ مبتلای دختر کمترین میزان آلودگی و رده سنی ‌٢۵ تا ‌٣۴ سال با ‌٣٠۵۵ مبتلای مرد و ‌١٨۵ مبتلای زن بیشترین میزان آلودگی را به خود اختصاص ‌داده‌اند؛ این در حالیست که رده سنی ‌٣۵ تا ‌۴۴ سال با مجموع ‌٢۴٣۵ مبتلای زن و مرد و رده سنی ‌۴۵ تا ‌۵۴ سال با مجموع ‌١۴٨۵ مبتلای زن و مرد در رده‌های بعدی از نظر شیوع قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس تعداد موارد مبتلا به HIV /ایدز بر حسب جنس و راه انتقال در ایران، راه انتقال «اعتیاد تزریقی» با شیوع ‌٩/۶٠ درصد، موارد «نامشخص» با شیوع ‌۴/٢٩ درصد، «تماس جنسی» با میزان ‌٣/٧ درصد، «خون و فرآورده‌های خونی» با ‌٢ درصد شیوع و بالاخره «مادر به کودک» با فراوانی ‌۴/٠ درصد به ترتیب به عنوان راه‌های انتقال ایدز در کشور شناخته شده‌اند.

گفتنی است: راه انتقال عمده در آلوده شده‌گان ایرانی در رده سنی ‌٢۵ تا ‌٣۴ سال اعتیاد تزریقی با درجه فراوانی ‌٧/۴١ درصد (‌٢٢۶۶ آلوده شده)، سپس راه آمیزشی با شیوع ‌۶/٣٧ درصد (‌٢٧۶ مورد) و خون و فرآورده‌های خونی، مادر به کودک ‌١/٢ درصد و در نهایت راه نامشخص ‌١/٣٨ درصد ‌۶٢۶ مورد است و به طور کلی بر اساس این آمار ۶۸۲۸ مبتلا به HIV/ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، ‌٨١۶ نفر از راه آمیزشی، ‌٢٢۵ نفر از طریق دریافت خون و فرآورده‌های خونی، ‌۴٨ نفر مادر به کودک و بالاخره ‌٣٣٠۴ نفر با علت نامشخص به HIV/ایدز مبتلا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس همین گزارش و طبق تعداد موارد ایدز بر حسب جنس و سن در ایران، از ‌۵٢٣ فرد مبتلا به ایدز در ایران تا کنون ‌۴٨٨ مرد و ‌٣۵ نفر زن بوده‌اند که رده سنی ‌٣۵ تا ‌۴۴ سال با ‌١٨۵ فرد مبتلا (‌١٧١ مرد و ‌١۴ زن) بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین موارد ایدز بر حسب جنس و راه انتقال ارائه شده در ایران، راه انتقال اعتیاد تزریقی با شیوع ‌٧/۴۶ درصد، آمیزشی ‌۶/٢٢ درصد، خون و فرآورده‌های خونی ‌۴/٢١ درصد، راه نامشخص ‌٣/٨ درصد و بالاخره مادر به کودک با فراوانی یک درصد به ترتیب راههای انتقال عمده در مبتلایان ایدز ایرانی گزارش شده‌اند.

به گزارش ایسنا، تعداد فوت‌شدگان ایرانی بر اساس ابتلا به ایدز تا کنون ‌١٢۶٣ مورد بوده که از این تعداد ‌١٢٢١ نفر مرد و ‌۴٢ نفر زن بوده و رده سنی ‌٣۵ تا ‌۴۴ سال با ‌۴٠٠ قربانی در صدر قرار دارد که ‌٣٨٧ مرد و ‌١٣ زن هستند این در حالیست که رده سنی صفر تا ‌۴ سال با ‌٣ قربانی در پایین این جدول قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بر همین اساس عمده راه انتقال در میان فوت‌شدگان، اعتیاد تزریقی با ‌٨۵۵ قربانی، سپس به ترتیب آمیزشی (‌١٣٢ قربانی)، خون و فرآورده‌های خونی (‌١٢٠ نفر)، مادر به کودک (‌٧ قربانی) و نامشخص با ‌١۴٩ قربانی بوده است.

همچنین سال ‌٨٣ بیشترین قربانیان ایدز را به خود اختصاص داده یعنی ‌٣٠٠ فوت شده در برابر ‌۶ فوت شده در سال ‌٧٣ و ‌٧۴).

 

لینک دانلود فایل ایدز pdf

  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…