سال ۱۹۹۹ که آرش فربد شرکت خودروسازی فربد را در انگلستان تأسیس کرد کسی فکر نمی‌کرد این شرکت بتواند قدرتمندترین سوپر خودروهای دنیا را تولید کند. این شرکت که در سال ۲۰۰۶ تغییر نام داد و از آن به بعد با نام آرش شناخته شد با عرضه خودروهای AF8 و AF10، بازار سوپرخودروها را در اختیار خود گرفت و زنگ خطر را برای فراری و مک‌لارن به صدا درآورد.

چند سال پیش که ای‌اف۸ به عنوان محصول آرش معرفی شد، رقیب سرسخت سوپرخودروهای سطح متوسط جهان در آن زمان یعنی فراری ۴۵۸ ایتالیا و مک‌لارن mp4-12c شد. در آن زمان ای‌اف۸ از پیشرانه سطح متوسط طراحی شده توسط جنرال موتورز استفاده می‌کرد.

اما سوپر خودروی هیبریدی AF10 که در نمایشگاه رونمایی شده با هدف تصاحب بازار خودروهای پرچمدار و رقابت سرسختانه وارد بازار شده و به علاقه‌مندان معرفی شده است. آرش ای‌اف۱۰ را می‌توان رقیب سرسخت لافراری و P1 مک‌لارن دانست.

AF10
AF10

AF10 را می‌توان نسخه به روز شده ای‌اف۸ شده است. هر چند AF8 دارای مشخصات و طراحی ظاهری خاص خود است اما به نظر می‌رسد تنها خودرویی است که بسیار شباهت به ای‌اف۸ دارد و از آن الگو برداشته است.

ای‌اف۱۰ قدیمی از پیشرانه  LS7 با حجم ۷ لیتر و ۸ سیلندر استفاده می‌کرد در حالی که ای‌اف۱۰ مدل ۲۰۱۷ به روز شده از پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر بهره می‌برد.

پیشرانه نصب شده بر روی سوپر خودروی هیبریدی AF10 مدل ۲۰۱۷ که احتمالاً تولید جنرال موتورز است، در حالت معمولی ۹۰۰ اسب بخار توان خروجی و ۱۲۰۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ اگر چهار موتور الکتریکی موجود در این پیشرانه روشن باشد و قدرت به هر دو محور منتقل می‌شود حداقل توان خروجی متوسط ۱۱۸۰ اسب بخار و حداکثر توان خروجی ۲۰۸۰ اسب بخار تولید می‌کند.

پیشرانه دستی یا خودکار ۶ سرعته برای پیشرانه بنزینی تعبیه شده است که قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. اما وقتی موتور‌های الکتریکی فعال می‌شود جعبه دنده‌ی دو سرعته قدرت را به تمام چرخ‌ها منتقل می‌کند.

باتری این خودروی هیبریدی یونی است و ظرفیت معادل ۳۲ کیلووات ساعت دارد و می‌توان آن را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم شارژ کرد. شاسی این خودرو از فیبر کربن تهیه شده است و بدنه آن در جلو و عقب، از آلومینیونم تولید شده است. تایرهای این خودرو از نوع Pilot Sport 2 برند میشلین بوده که برای چرخ‌های جلو ۱۹ اینچ و برای چرخ‌های عقب ۲۰ اینچ است.

آرش AF10برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲.۸ ثانیه زمان احتیاج دارد و در نهایت می‌توان به سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت دست یافت. برچسب قیمتی تعیین شده برای AF10 برابر با ۱.۱ میلیون پوند و برابر با ۱۵۸۴۵۰۰ دلار است.

  • فراری

    فروش فراری افزایش یافت

    این رکورد فروش در حالی به‌دست آمده که فروش مدل‌های چون F12 برلینتا و FF با افت ۲۴ درصدی رو…
  • تصاویر زیبا از فراری 458 اسپشیاله

    فراری 458 اسپشیاله. یکی از قدرتمندترین، کم وزن ترین و با ایرودینامیک ترین مدل های فراری اس…
  • زیباترین خودروهای جهان

    در این مقاله قصد داریم به 10 خودرو برتر از نظر طراحی بپردازیم، البته انتخاب 10 خودرو میان …
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در سرگرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

نفسیه روشن و حیوانات مورد علاقه‌اش

حیوانات مورد علاقه‌ نفیسه روشن شاید برای خیلی ها ترسناک باشد. مثلا عکس گرفتن با یک مار دور…