بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث عنوان بیمه ای است که طبق قانون کلیه خساراتی که متصرف (صاحب) وسیله نقلیه به جان افراد میزند را جبران میکند، اما در سال های اخیر روند رو به رشد مبلغ این نوع بیمه به حدی بوده که طبق اعلام رییس بیمه مرکزی بیش از ۳۰ درصد افراد قادر به پرداخت آن نبوده و بدون بیمه شخص ثالث وارد خیابان ها می شوند.

بیمه مرکزی از قوه قضائیه در خواست کرده تا مبنای تعیین دیه از ۱۰۰ نفر شتر به ۱۰ هزار درهم نقره تغییر کند.

بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه باید بتواند در هر زمان در بخش خسارت بدنی حداقل دیه یک فرد مسلمان و در بخش خسارت مالی ۲٫۵ درصد تعهدات بدنی را جبران کند، حداقل دیه فوت هر سال از سوی مرجع قانونی تعیین می شود و تغییر می کند؛ شرکت بیمه مکلف است با دریافت حق بیمه اعلام شده، با دارنده وسیله نقلیه قرارداد بیمه حداقل با این میزان تعهدات منعقد کند.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

بیمه براساس فتوای مقام معظم رهبری در سال ۷۴ انواع سه گانه احشام؛ یعنی شتر، گاو و گوسفند به عنوان مبنای دیه تعیین شد و پس از آن به سبب ارزان تر بودن شتر، قیمت آن مبنای تعیین ارزش ریالی دیه مشخص شده است.

در حاضر قیمت شتر افزایش یافته است بطوریکه قیمت صد شتر در ماه های غیر حرام ۱۹۰ و در ماه های حرام ۲۵۴ میلیون تومان رسیده است که به تبع آن حق بیمه نیز افزایش یافته است؛ طبق گفته های رئیس کل بیمه مرکزی به سبب بالا بودن هزینه های بیمه حدود ۳۰ درصد از وسائل نقلیه از بیمه استفاده نمی کنند.

اگر روند افزایش قیمت بیمه ادامه دار باشد، خودروهای کمتری می توانند از بیمه برخوردار شوند که این امر می تواند مشکلات گسترده ای را در سطح جامعه ایجاد کند.
نداشتن بیمه نامه برای وسیله نقلیه خلاف قانون است.پرداخت تمام خسارت هاى جانى (دیه) و مالى بر عهده راننده مقصر بوده و برای خرید بیمه شخص ثالث جدید، باید علاوه برحق بیمه جدید، حق بیمه روزهایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته است ( حداکثر یک سال) بپردازد.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

براساس اعلام بیمه مرکزی نرخ بیمه اجباری شخص ثالث سال ۹۵ برای سواری های کمتر از چهار سیلندر ۶۹۱ هزار تومان، سایر چهار سیلندرها ۸۱۸ هزار تومان و برای خودروهای بیش از چهار سیلندر یک میلیون ۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

برهمین اساس عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی پیشنهاد جایگزینی ۱۰ هزار درهم نقره را به جای ۱۰۰ نفر شتر داده است؛ این تغییر سبب می شود تا بهای دیه از ۱۹۰ میلیون تومان به ۱۰۷ میلیون تومان کاهش یابد که به تبع نرخ حق بیمه بیش از ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارت دیگر حق بیمه برای یک خودروی معمولی نظیر پراید که ۹۰۰ هزار تومان است، حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش تغییر در نرخ بیمه شخص ثالث بستگی به تشخیص قوه قضاییه دارد؛ اما با توجه به اینکه نرخ تورم تک رقمی بوده، افزایش قیمت نیز بسیار جزئی خواهد بود، ضمن اینکه طبق قانون جدید بیمه نیاز به تهیه الحاقیه نیست،چراکه صندوق خسارت‌های بدنی مابه‌التفاوت خسارت‌های بیمه را پرداخت خواهد کرد.

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

پرسش هایی در مورد بیمه شخص ثالث که خوب است بدانید:

چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم ؟
در صورتی که شما در حین رانندگی توسط اتومبیل و یا موتور سیکلت بر اثر حادثه  خسارتی وارد کنید و در آن حادثه مقصر شناخته شوید ، طبق قانون مسئول جبران این خسارت به زیاندیدگان میباشید.

این خسارت ممکن است خسارت مالی و یا خسارت  بدنی باشد
بیمه شخص ثالث در حقیقت یک بیمه مسئولیت میباشد (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی )  اما در گروه بیمه های اتومبیل قرار دارد .

داشتن این بیمه نامه طبق قانون اجباری است و هر شخص که رانندگی انجام میدهد مکلف به داشتن این بیمه نامه است
بر اساس قانون  مالک خودرو یا کسی که خودرو در اختیار اوست ( متصرف خودرو) میبایست اقدام به تهیه بیمه شخص ثالث نماید . ( در این صورت این شخص بیمه گذار نامیده میشود)

* پرسش : اگر خودرو متعلق به دوست من باشد و بیمه داشته باشد و من راننده آن باشم و تصادف کنم آیا  بیمه خسارت زیاندیده را پرداخت میکند ؟
پاسخ : بلی –  بیمه شخص ثالث وابسته به خودرو است و در صورتی که شما گواهینامه معتبر داشته باشید ، بیمه جبران خسارت خواهد نمود. حتی اگر خودرو متعلق به شما نباشد

شخص ثالث در این بیمه به چه کسانی گفته میشود  ؟
به هرکس و یا کسانی که به دلیل وسیله نقلیه (شخص مقصر) دچار زیان مالی و یا بدنی شوند به جز خود راننده مقصر حادثه شخص ثالث گفته میشوند

پرسش : بر این اساس آیا تمام سرنشینان خودرو هم اشخاص ثالث میباشند ؟
پاسخ : بلی –  به غیر از خود راننده تمامی سرنشینان خودرو اشخاص ثالث به حساب می آید ، به طور مثال اگر راننده ای بر اثر حادثه با درخت و یا دیوار تصادف کرد و سرنشینان دچار خسارت بدنی شوند ، از بیمه شخص ثالث خودرو تمامی زیان این سرنشینان اعم از هزینه های درمانی و دیه جبران خواهد شد

طبق قوانین جدید بیمه راننده خودرو هم اجباری و درصورت فوت ، نقص عضو راننده مقصر حادثه ، دیه به خانواده وی نیز تعلق میگیرد

پرسش :  اگر در یک حادثه به بیشتر از یک نفر زیان جانی برسد چگونه است ؟ آیا بیمه دیه افراد دیگر را هم پوشش میدهد ؟
پاسخ : بلی ، در این صورت شرکت بیمه گر مکلف به پرداخت تمامی دیات میباشد

پرسش:  آیا دیه زن و مرد ، مسلمان و غیر مسلمان برابر است  ؟
پاسخ : بلی  (قوانین جدید بیمه شخص ثالث)

چه مواردی در بیمه شخص ثالث مورد پوشش نیست و خسارت پرداخت نمیشود ؟
خساراتی که به وسیله نقلیه مسبب حادثه  و یا محصولاتی که در آن قرار دارد وارد شود  ( خودرو مقصر حادثه )
خسارت ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم
خسارت ناشی از محکومیتهای جزایی و یا پرداخت جریمه ها

مفهوم  خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث چیست ؟
هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهدبود.

پرسش : بیمه سرنشین چیست ؟
پاسخ : طبق قانون بیمه شخص ثالث افرادی مثل بیمه گذار / مالک اتومبیل / راننده وسیله تقلیه مقصر حادثه اگر سرنشین وسیله نقلیه مذکور باشند شخص ثالث به حساب نمی آیند

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در سرگرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…