علت بیماری آنفلوآنزا و راههای پیشگیری

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزیر بهداشت، شستشوی دست ها با آب و صابون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا ضروری خواند.

دکتر محمدمهدی گویا گفت: در ابتدای فصل آنفلوانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

وی در تعریف بیماری آنفلوانزا گفت: آنفلوانزا یک بیماری به شدت مسری است که از طریق قطرات تنفسی و نیز دست آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند .

گویا گفت: آنفلوانزا از نظر ظاهری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی جلوه می کند. بیمار مبتلا، تب بالا، درد و کوفتگی بدن، سرفه ، گلو درد و آبریزش بینی و گاهی تهوع، اسهال و استفراغ دارد .

وی یاد آورشد: آنفلوانزا از یک سرماخوردگی معمولی شدیدتر بوده و مدت آن نیز طولانی تر است.

گویا گفت: بیماری آنفلوانزا در برخی از افراد جامعه عوارض شدیدتری دارد و چنانچه به درستی مراقبت نشود حتی منجر به مرگ می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در معرض خطر بیشتری قرار دارند گفت : افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی مزمن، خانم های باردار، مبتلایان به دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند از جمله افراد در معرض خطر می باشند.

گویا یادآور شد: در این افراد آنفلوانزا شدیدتر و پرعارضه تر است و چنانچه به موقع تحت درمان قرار نگیرند، منجر به مرگ می شود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مهمترین عارضه آنفلوانزا گرفتاری دستگاه تنفسی است که منجر به ایجاد ذاته الریه می شود، گفت: بیماری آنفلوانزا افراد پرخطر را بیشتر تهدید می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر آماری از ابتلا به این بیماری و یا مرگ ناشی از این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: آمار ابتلا به آنفلوانزا از هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است.

وی گفت: این بیماری در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان بیش از استان های دیگر بوده است و تا کنون ۱۶ نفر جان خود را  در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

گویا در عین حال گفت: البته این تعداد غیر معمول نبوده و معمولا در فصل شیوع آنفلوانزا انتظار این که کسانی که در معرض خطر قرار دارند، بیشتر مبتلا شده و خطر بیشتری آنها را تهدید کند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: هر ۱۶ مورد این افراد در بیمارستان تحت مراقبت های درمانی قرار گرفتند ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد.

گویا گفت: انتظار می رود بیماری ظرف هفته های آینده در سایر نقاط کشور نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: افرادی که از خارج از مرزها در حال بازگشت به کشور هستند و مسیرهای طولانی طی کرده اند و بیماری زمینه ای دارند باید بیشتر مراقب باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری نموده و به پزشک مراجه نمایند.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان های دارویی ویژه قرار گیرند .

وی با تاکید بر این که شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در پایان گفت: رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…