فاطمه اصلان زاده ؛ دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدرس دانشگاه از گروه خیرین فرهنگی از جمله بانوانی است در صحنه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدامات ارزشمندی را انجام داده است .

از تشکیل مجمع خیرین فرهنگی خبر داد و گفت: با وجود اینکه بیش از یک ماه نیست که از تاسیس این مجمع می گذرد اما با استقبال کم نظیر و بسیار شایسته ای از سوی چهره های فرهنگی و دانشگاهی و همچنین اقشار مختلف جامعه مواجه شده است.

این مدرس دانشگاه  از اهداف تشکیل این مجمع را ارتقای فرهنگ کتاب خوانی با استفاده از امکانات شبکه های مجازی موجود برشمرد و خاطر نشان کرد: کانون تحول در هر جامعه کتا ب و کتاب خوانی است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این  موضوع تاکید داشته اند .

اصلان زاده خاطر افزود: در مجمع گروه خیرین فرهنگی افرادی از همه گروه های مردمی وخصوصا بانوان دیده می شوند که  پیشنهاد اولیه تشکیل این گروه توسط دکتر نورالله مرادی از اساتید دانشگاه و فعال فرهنگی ارائه شد.

وی تصریح کرد: در حال حاظر در تمام اقشار اجتماع شاهد این موضوع هستیم که تلفن های همراه به شبکه های مجازی مختلف وصل گردیده اند و می توان از این پتانسیل برای ارتقای فرهنگ کتاب خوانی و دیگر عرصه های فرهنگی استفاده بهینه کرد.

این فعال فرهنگی، با اظهار به اینکه بسیاری از افراد حتی اخبار را از طریق شبکه های مجازی دنبال می‌کنند، خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی از قدرت اطلاع رسانی فرهنگی در جهت رشد و ارتقاء فرهنگ جامعه می بایست بهره مند شوند .

وی گفت: در مرحله ابتدایی تشکیل گروه خیرین فرهنگی افراد دانشگاهی وارد این گروه شدند که متشکل از اساتید دانشگاه های دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس  و …بودند که کم کم دانشجویان و دیگر افراد علاقه مند نیز به این گروه پیوستند و در این اقدام فرهنگی و خداپسندانه شرکت داشتند ؛ اما در مجموع این اقدام حرکتی برای عموم افراد جامعه است .

این  فعال فرهنگی  ادامه داد: در مرحله اول این اقدام، روستای محرومی در شهرستان اندیکای استان خوزستان شناسایی شد ؛ که با وجود جذابیت های گردشگری اما در این مرکز کتابخانه ای وجود نداشت .

اصلان زاده افزود : با حرکت جهادی اعضای گروه خیرین فرهنگی حدود  3500جلد کتاب برای این روستا که مرکزیت 16 روستای دیگر را  دارد؛ جمع آوری شد وکتابخانه ای در این مرکز راه اندازی شد.

وی گفت: مطلب جالب اینکه این کتابها در کمتر از یک هفته جمع آری شد و این موضوع نشان از استقبال بی نظیر اعضاء گروه خیرین فرهنگی از این طرح دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد:در روز ارسال کتاب ها به روستای سوسن سرخاب، جلسه هم اندیشی با حضور اعضای گروه خیرین فرهنگی برگزار شد که تقریبا تمام اعضا در آن شرکت داشتند و این موضوع سبب انگیزه و خوشحالی همه دست اندرکاران این اقدام فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: در قدم بعدی روستایی  در شهرستان کوهدشت  استان لرستان شناسایی شده است که در این مرکز نیز کتابخانه ای وجود ندارد و با یک حرکت جهادی دیگر پیش بینی می شود حدود 7 الی 8 هزار کتاب جمع آوری و به این مرکز ارسال شود .

اصلان زاده  به حضور زنان از طبقات مختلف جامعه اعم از زنان خانه دار و شاغل در این گروه اشاره کرد و گفت : از مشخصات یک جامعه پیشرفته میزان مشارکت زنان در مسائل اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از رکود فکری این قشر است که دراین طرح فرهنگی نیزبا به مشارکت طلبیدن بانوان در حقیقت ضمن تقویت نهادهای مدنی و اقدامات داوطلبانه در مسیر رشد و ارتقای فکری و فرهنگی جامعه گام برداشته شده است.

 این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه  زنان به عنوان عضو اصلی و مهم در نهاد خانواده نقش بزرگی در اجتماع ایفا می کنند، گفت: مشارکت زنان در فعالیت های فرهنگی که برخاسته از آرمان ها و خواسته های انقلاب اسلامی است کمک بزرگی به حفظ میراث فرهنگی و تمدنی ایرانی اسلامی می کند.

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه هر اندازه زنان در اجتماعی حضوری فعال و موثر داشته باشند، به همان اندازه جامعه در مسیر پیشرفت و توسعه گام برداشته و به اهداف و آرمان ها خود دست می یابد، افزود:امیدواریم با مشارکت هرچه بیشتر زنان در این طرح شاهد رشد فرهنگ کتابخوانی در کشور باشیم، چرا که بدون مطالعه و عدم نیاز به آگاهی و دانستن هیچ تمدنی ماندگار نخواهد بود.

وی گفت:چه بسا با اهدای کتابهای خاک خورده در قفسه کتابخانه هایمان بتوان اقدام بزرگ فرهنگی را در مناطق محروم کشوررقم زده و منجر به رشد و شکوفایی استعداد های نهفته در روستاها و مناطق دورافتاده شویم.

زنان نیوز

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…