یائسگی

یائسگی یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است. علائم فیزیکی مانند گر گرفتگی و علائم عاطفی یائسگی می‌تواند باعث بروز اختلالاتی در خوابتان شود، یا شما را کم‌انرژی و مضطرب و یا افسرده کند. اگرچه این علائم برای هر زن متفاوت از زن دیگری بروز پیدا می‌کند. به عنوان مثال شما ممکن است دچار گر گرفتگی شوید اما خواهرتان با اختلالات خواب مواجه شود.

به نظر برخی پزشکان این دوره برای بسیاری از زنان زمان مناسبی برای ایجاد تغییرات در جهت بهبود سلامت و بهداشت شخصیشان خواهد بود؛ تغییراتی که می‌تواند با انجام معاینات منظم و روتین و تغییر رژیم غذایی آغاز شود.

یائسگی و تحولات عاطفی

رسیدن به سن یائسگی بر احساسات زنان اثر می‌گذارد. تغییر وضعیت احساسی و عاطفی زنان با علائم مختلفی همراه است. شایع‌ترین علائم عبارتند از تحریک‌پذیری، غم و اندوه، کمبود انگیزه، اضطراب، پرخاشگری، عدم تمرکز، خستگی، تغییر خلق و خو و تنش. روش‌های بسیاری برای مقابله با این تحولات عاطفی وجود دارد. تحریک‌پذیری و احساس غم و اندوه شایع‌ترین علائمی هستند که در دوران یائسگی بروز پیدا می‌کنند. شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و یادگیری نحوه استراحت و کاهش استرس این علائم را مدیریت کنید. در ادامه چند روش ساده معرفی شده است که می‌توانید از آنها برای کنترل تحولات عاطفی پیش روی خود کمک بگیرید.
•ورزش کردن و غذای سالم خوردن؛
•انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، مدیتیشن و یا تنفس ریتمیک؛
•اجتناب از مصرف آرام‌بخش و نوشیدن الکل؛
•مشارکت در امور خلاقانه و چشیدن طعم موفقیت؛
•حفظ ارتباط با اعضای خانواده و جامعه؛ و
•تحکیم دوستی‌ها.
برخی از زنان در سن یائسگی افسردگی می‌گیرند. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با وضعیت خود کنار بیایید، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. پزشک با تجویز داروهای ضد افسردگی و رفتار درمانی به شما کمک می‌کند که از این دوره سخت گذر کنید.

(منبع: mayoclinic)

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در نمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

نفسیه روشن و حیوانات مورد علاقه‌اش

حیوانات مورد علاقه‌ نفیسه روشن شاید برای خیلی ها ترسناک باشد. مثلا عکس گرفتن با یک مار دور…